NOORTJE HAEGENS
In het werk van Noortjes Haegens staat de vertraging van de waarneming centraal. Fotografie geeft haar de mogelijkheid om te spelen met de werkelijkheid en zij poogt die een vertaling te zijn van haar poëtische observatie. In haar werk lijkt het alsof de tijd wordt stilgezet om de kijker de mogelijkheid te geven weg te dromen en een tijdloosheid te ervaren in zijn of haar hectische bestaan. Noortje hoopt dat zij met haar werk troost en perspectief op de toekomst kan bieden.
Glass globes:
In het werk ‘Voor even’ experimenteert Noortje met grote zeepbellen in het landschap. De heldere kleuren in deze dromerige landschappen zien er modern uit, maar het onderwerp is gebaseerd op een klassiek thema. Vanaf de zestiende eeuw worden bellenblazende kinderen door kunstenaars afgebeeld om de vergankelijkheid te symboliseren. De bijna uit elkaar spattende zeepbel refereert hieraan: nu is het mooi, maar dat kan zomaar voorbij zijn.
Quarantaine uitzicht:
Tijdens de quarantaine als gevolg van het coronavirus fotografeerde Noortje Haegens dagelijks het uitzicht uit het raam boven haar trap. Dit resulteerde in een kleurrijke serie aan beelden van de lucht – waar wolken, vegen, zon en maan allemaal hun intrede doen. Elke dag op een andere manier. Noortje Haegens begon op de eerste dag van de quarantaine het uitzicht te fotograferen uit haar raam. Normaal gesproken is het uitgangspunt van haar werk de wandeling. De functie daarvan, de vertraging van de waarneming, waarbij ze teruggaat naar de kracht van de stilte, is waar het dan om gaat. Het werk ‘Quarantine view’ is voortgekomen uit stilstand. Een totaal nieuwe manier van werken. Wat begon als een eerste beeld is uitgegroeid tot een prachtige verzameling van 81 heldere luchten, 15 maart tot en met 1 juni 2020.